Semmi aktualitás, csak régóta foglalkoztat a téma.
Tavaly ősszel történt, hogy a híreket nézegetve a következő főcímre lettem figyelmes: "Turistabusz hajtott a Dunába". Megnéztem a cikket, amely fotóval prezentálta az eseményt: tényleg egy sárga busz volt a folyóban, csakhogy szándékosan hajtott bele és rendesen úszott a vizen! Budapest új "látványosságáról" volt ugyanis szó, a kétéltű városnéző buszról. Hogy micsoda?! Buszhajó? Hajóbusz? - Vízibusz, azt mondják. Egy biztos, nálam kiverte a biztosítékot!
Messzelátó objektívvel lestem napokig, hogy vajon feltűnik-e azon a Dunaszakaszon, ami épp látszik az erkélyről. És lőn: szeptember 18-án elindult az első járat; hajóhoz képest alacsony, kanárisárga, a vízben komótosan haladó gépjármű. Hamarosan közelebbről is megcsodálhattuk, amikor a Margit-hídon utaztunk át hugimmal - a felújítás miatt a fent említetthez hasonló tempóban. Az állam leesett, hogy ilyen létezik és lelkesen meséltük mindenkinek, hogy "élesben láttuk a vízbe menő buszt"!

Érdekelt a dolog, utánajártam a részleteknek. A kétéltű járgány igazából csak nekem volt újszerű, mivel már a normandiai partraszállás (1944. június) során is bevetettek hasonlókat. Visszamaradt példányaiknak köszönhetően kétéltűvel (amely inkább tankszerű képződmény, mint valódi busz) kivitelezett városnézésről már 2001-ben hírt adtak Angliából, hogy csak az európai kontinenst említsem. A Budapesten forgalomba állított AmphiCoach GTS-1 típusú járművet 22 hónap alatt készítették Máltán és a legyártott 5 darabból ez az első, amely Európában üzemel. (A kontinens első földalatti vasútját - 1896. május 2. - követően egy újabb aranyos plecsni fővárosunk közlekedésének.) A konstrukció három éves máltai-skót fejlesztő munka eredménye, a sorozatgyártás megkezdődött (évi 12 darab; rendelhető jobb- és balkormányos változatban is). Ára nagyjából 280 ezer font, átszámítva kb. 90 millió forint. Paraméterek: hosszúság: 12 méter, magasság: 4 méter, tömeg: 15 tonna, merülés: 1,3 méter. A szárazon 6 keréken, 300 lóerős IVECO nyomócsöves dízelmotorral, a vízben Jet-vízsugár meghajtással halad. Hajóként 13 km/h-ás sebesség megtételére képest (mindenféle negatív felhang nélkül: az volt a benyomásom, hogy kb. úgy evickél, mint egy kissé fulladozó hangya; utóbbi mivoltát pedig a csápszerűen elhelyezett visszapillantó tükröknek és a karosszériafestésnek köszönheti). A típus megfelel az EU 5-ös zaj- és emissziós előírásoknak, ami azt is jelenti, hogy szmogriadó esetén nem érintik az esetleges korlátozások. Kétéltű volta miatt mind szárazföldön, mind vizen le kellett vizsgáztatni; magyar rendszámmal, de máltai zászló alatt közlekedik. A műszaki és biztonsági ellenőrzést közúton a Tüv Rheinland végezte, a hullámok tetején a brit Lloyd’s Register előírásainak kellett megfelelnie. Kiemelten kezelték például a vízből szárazföldre visszatérő jármű nedves fékezettségi hatásfokának kérdését.
Speciális felszerelései közé tartozik a hajókürt, két vasmacska, jópár méter hajókötél, a mentőöv, és megfelelő számú mentőmellény. Oldalán a gombnyomásra lenyíló, korlátos lépcsőzet is egészen hajószerűvé teszi. 9 vészkijárattal rendelkezik (felül három, oldalt kettő ill. négy további oldalsó ablak). Érdekesség, hogy alsó fényszórói már merülési szint alatt vannak, ami sötétben érdekes fényhatásokat kelt a vízben.
Különleges járgányhoz különlegesen képzett személyzet is tartozik: a buszsofőr egyben hajóskapitány is (az országban egyelőre két ilyen személy van), vele utazik az idegenvezető, valamint matróz is szolgál a fedélzeten.

A csobbanásra egészen pontosan a Margit híd és az Árpád híd között kerül sor. Nem, nem a rakpartról ugratnak be lendületből - van itt egy lehajtó a vízbe. (A tábla szerint csak a GALA SERVICE KFT. járművei számára, ami nem zárja ki a több helyen is olvasható állítást, hogy a busznak építették ezt a saját lehajtót, mindazonáltal a tényt megerősíteni nem tudom, mert emlékeimben úgy él, hogy ez a Dráva utcai betonrész már korábban is megvolt.*) Ennek a szomszédságában telepedtünk le mi is egy szép tavaszi szombaton, hogy közelről megnézzük magunknak az eseményeket. Íme:

Begördült és elúszott...
Azt mesélik, kezdetben volt néhány betelefonáló az illetékes hatóságokhoz (úgy is, mint katasztrófavédelem, rendőrség...) az úszó busz miatt, tekintettel a szokatlan jelenségre. A Margit illetve Árpád hídon áthaladva én a mai napig tekergetem a fejemet oldalra, hátha észreveszem a rakparton vagy a vízben. Utóbbi esetben minimum egy csodálkozó felkiáltást várnék az utastársaimtól, hogy "Ott (úszik) egy busz!" - de a mai ember sajnos ritkán keresi a csodákat, ezért talán észre sem veszi, vagy ehhez a csodához is hamar hozzászoktunk mi, budapestiek.

by mickie


 

További részletek, infok, kapcsolat: www.riverride.com

* Megkeresésemre a River Ride értékesítési igazgazója, Böcskei Virág haladéktalanul reagált, amit ezúton is köszönök!

Igen, a rámpát a cég építtette, kimondottan a kétéltű vízbe hajtása céljából.
A Gala Service Kft. a kétéltű tulajdonosa, a RiverRide Kft. az üzemeltető.

A bejegyzés trackback címe:

https://jegyzetfuzet.blog.hu/api/trackback/id/tr552023400

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása